Nieuwe verpakking maken? 6 Signalen!
Nieuwe verpakking maken? 6 Signalen!
update januari 2018
Een nieuwe verpakking maken voor uw product, heeft dat zin, vraagt u zich misschien af. Verpakkingen worden vaak overgeslagen als marketinginstrument. Na evenementen, advertenties, social media acties en andere initiatieven wordt achteraf pas gekeken wat een nieuwe verpakking kan opleveren. En dat is geheel onterecht, zoals u kunt lezen in dit leerzame artikel ‘6 Signalen nieuwe verpakking maken’.
Een nieuwe verpakking maken kan namelijk erg goed werken om een merk opnieuw op de kaart te zetten. Het kan een boost aan publiciteit opleveren. Maar wanneer is het precies de juiste tijd om met een nieuwe verpakking op de markt te komen? In dit artikel wordt uitgelegd wat de regels zijn en wat u zeker niet moet doen bij het (laten) maken van een nieuwe verpakking.
Signaal 1. Check om de zes jaar uw verpakking
De norm is ongeveer na zes jaar uw huidig ontwerp onder de loep te nemen en een nieuwe verpakking te laten maken. Na zes jaar is er waarschijnlijk wel wat veranderd, zowel binnen de organisatie als op de markt. Keuzes die zes jaar geleden zijn gemaakt dienen vaak opnieuw te worden bekeken. En wellicht nog belangrijker, past de volgende stap van uw bedrijf nog wel bij uw huidige verpakking, en andersom?
Marketeers en ontwerpers moeten goed samenwerken, zodat het ontwerp relevant én herkenbaar blijft. Er hoeft namelijk niet altijd ingespeeld te worden op nieuwe trends. Een verpakking te vaak vervangen kan ook schadelijk zijn voor het imago van uw merk. Het zoeken van de balans is erg belangrijk.
Signaal 2. Kijk naar de concurrent bij nieuwe verpakking maken
In zes jaar tijd kan er veel veranderen en het is geen optie om als marktleider stil te staan. Kijk daarom niet alleen naar uw eigen ontwerp, maar ook naar hoe uw concurrent zich positioneert. Wellicht hebben zij in de laatste zes jaar ook belangrijke veranderingen ondergaan, of misschien wel helemaal geen. Kijk niet alleen naar uw eigen positie, maar ook naar trends en de manier waarop de concurrent dit oppakt. Dit legt hun sterke en zwakke punten bloot, waar u gebruik van kunt maken bij een nieuwe verpakking maken.
Signaal 3. Leer uw klant kennen
De klant is waar het uiteindelijk om draait. Waarom koopt de klant een bepaald merk en waarop is dat gebaseerd?
Analyseer daarom goed de behoefte van uw doelgroep want die kan veranderd zijn in de loop der jaren. Wij raden u ook aan om verpakkingsonderzoeken en -trends te volgen. Deze geven inzicht wat u zou kunnen veranderen aan uw huidig ontwerp.
Bovendien wordt er steeds vaker rechtstreeks met de fabrikant en de gebruiker c.q. consument gecommuniceerd. Hier kunt u uw voordeel mee behalen. De feedback die u ontvangt op onder andere social media en reviewsites kunt u weer gebruiken bij het maken van een nieuwe verpakking.
Neem al deze informatie mee in het vernieuwingsproces bij een nieuwe verpakking maken.
Signaal 4. Kijk naar het totale plaatje
Er is een groot verschil tussen een trend en een echte verandering binnen de verpakkingsbranche of uw doelgroep. Veel mensen waaien met de verschillende winden van trends mee en veranderen om de haverklap hun ‘look and feel’. Niet gunstig voor uw bedrijf en zelfs schadelijk voor uw merk – hoe moet uw klant immers weten hoe het product er volgende keer uitziet?
Maar een verandering van uw verpakking kan er ook voor zorgen dat uw producten door een ander publiek wordt gekocht en misschien zelfs voor een hogere prijs. Denk maar aan Apple. Het zelfde geldt voor Als u bijvoorbeeld een iPad of iPhone koopt, is deze verpakt in een luxueuze doos. Wanneer u dit heeft vastgesteld is het goed om de afgelopen tijd – zes jaar leent zich daar goed voor – te evalueren. Hoe is deze identiteit van uw branche veranderd? En zijn dit blijvende veranderingen? Ga hierbij dus niet in op trends, maar kijk naar het totale plaatje.
Signaal 5. Werk samen met groothandel of retailer
De tussenhandel – denk aan de groothandel of retailers – zijn vaak de schakel tussen de producent en de gebruikers. Zij zijn steeds belangrijker geworden in het ontwerp van de verpakkingen. Dit lijkt een negatieve ontwikkeling, maar het kan juist voor meer afname zorgen. Door goed met hen samen te werken kan de presentatie van de verpakking in bijvoorbeeld de schappen van winkels worden verbeterd. Een kleine aanpassing kan al zorgen voor meer aandacht voor uw productverpakking en daardoor meer verkoop. Samenwerken met uw groothandel of retailer is dus essentieel bij een nieuwe verpakking maken.
Signaal 6. Zorg dat de boodschap van uw merk niet verloren gaat
Elke onderdeel van uw verpakking moet goed overdacht zijn. Kijk zelf eens naar uw product en bepaal of de uitstraling nog steeds overeenkomt met wat u uit wilt stralen. Is uw verpakking herkenbaar voor de gebruiker? Is deze ook nog herkenbaar voor uzelf? De verpakking zal in de loop der jaren kleine aanpassingen hebben doorgemaakt, maar sluiten deze nog allemaal op elkaar aan? Wordt er nog voldaan aan alle wettelijke bepalingen?
Kortom, kijk dus nog eens goed naar uw huidige verpakking en overweeg aan de hand van deze blog ‘6 signalen nieuwe verpakking maken’ te veranderen. Er is technisch ook steeds meer mogelijk. Wij helpen u graag. Maak gebruik van dit belangrijke marketinginstrument: de verpakking!
Wilt u advies over een nieuwe verpakking maken?
Maak een afspraak, of vul ons contactformulier in:
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Fout: Contact formulier niet gevonden.
6 Signalen dat het tijd is nieuwe verpakking maken
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]