Consument vraagt om verschillende maten verpakking

1 februari 2020

Consument vraagt om verschillende maten verpakking

Verschillende maten verpakking

Voor langere tijd was er niet veel variantie in de maten van verpakkingen. Consumenten hadden slechts twee keuzes bij soep uit blik en melk was alleen in grote verpakkingen beschikbaar. Groenten waren vooral voorverpakt in bepaalde porties. Verschillende maten verpakking is nu vraag naar.

Tegenwoordig is de portiegrootte veranderd. Kleine verpakkingen worden voor eenpersoonshuishoudens steeds normaler en er zijn ook familieverpakkingen in het schap te vinden. Maar daarnaast zien we ook steeds vaker allerlei verschillende maten daartussen. Hier kunnen niet alleen consumenten, maar ook producten van profiteren.

verschillende maten verpakking

Veranderende huishoudens

Het begrijpen van de consument is voor de producent erg belangrijk. Dat er steeds meer maten beschikbaar zijn heeft te maken met de verandering van de huishoudens. Een gemiddeld huishouden bestond vroeger uit vier personen. Vandaag de dag is het normaal om alleen of met zijn tweeën te wonen. Dan heb je juist geen groot blik soep of pak melk van twee liter nodig. Onze levensstijl heeft steeds meer te maken met hectiek en verschillende maten passen daar prima bij. Denk bijvoorbeeld aan cola, wat beschikbaar is in onder meer een blikje van 15cl, 25 cl, 33 cl, een flesje van 33 cl, 37,5 cl 50 cl, 1 liter, 1,5 liter en 2 liter.


Veranderende generaties

Naast de veranderende huishoudens, is er ook een verschil in generaties. De Millenials, die geboren zijn tussen 1985 en 2000, zijn meer gericht op het kopen van verantwoorde producten. Dat vertaalt zich niet alleen terug in producten, maar ook in portiegrootte. Hoe groter de portie, des de groter de kans op verspilling.

Tussen de Millenials en de Baby Boomers zit Generatie X, die volgens Amerikaanse cijfers ongeveer 10 maaltijden per week koken. Dit doen zij vooral met voorverpakte producten. De multiverpakkingen zijn daarbij erg handig voor een gezin met kinderen. Een groot voordeel is de afsluitbaarheid van de verpakkingen, want bijna niemand gebruikt een melkpak van twee liter in één keer.

Zodra de kinderen van de Baby Boomers het huis uit zijn, verschuiven hun verpakkingsvoorkeuren weer richting de Millenials. De voordeelverpakkingen maken plaats voor tweepersoons maaltijden. Daarnaast worden er ook kleinere verpakkingen gekocht, zodat met iedereens voedselvoorkeuren rekening gehouden kan worden. Bij de ouderen van de samenleving zijn grotere lettertypes op het etiket en handige draaidoppen van belang.


Vervangen

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 72% van de consumenten de aankomende maand minimaal met een meeneemverpakking in aanraking komt. Het verschil in huishoudens en generaties wordt steeds groter, waardoor de behoefte voor verschillende maten verpakking ook groter wordt. Het is belangrijk om te weten dat het een het ander niet hoeft te vervangen.

Slimme producenten kunnen dus hier dus goed op inspelen. Meerdere verpakkingen aanbieden zorgt voor een versterkt merk en biedt de consument extra keuzes. Een consument die op het werk een klein pakje melk koopt, is eerder geneigd om voor thuis een groter pak melk van het zelfde merk te kopen. Extra verpakkingen bieden een stukje service en een kans.

 

Consument vraagt om verschillende maten verpakking