15 technische TIPS verpakking ontwerpen
TIP 1: Verpakking ontwerpen in InDesign
Een verpakking ontwerpen kun je het beste in Adobe InDesign.
(liever niet in Illustrator of Photoshop)
In InDesign kun je eenvoudig, overzichtelijk en zeer nauwkeurig werken.
Gebruik Photoshop voor foto’s en Illustrator voor illustraties, maar doe de opmaak altijd in InDesign om problemen te voorkomen.
Bekijk op YouTube de vele tutorials als je nog niet bekend bent met InDesign of vraag onze prepressafdeling om advies.
Gebruik bij de opmaak van teksten de minimale grootte van 5 pt.
Aanleveren bestand: Voor het bedrukken van een verpakking hebben wij alleen een PDF nodig. Op deze screenshots is te zien hoe het definitieve InDesignbestand geëxporteerd kan worden als PDF.
TIP 2: Instellingen Indesign en Illustrator
Kleurinstelling InDesign:
Onder het venster ‘Bewerken’ kun je bij ‘Kleurinstellingen’ bij ‘Werkruimten’-‘CMYK’ het profiel ‘Coated FOGRA39’ kiezen. Kleuren kun je controleren in InDesign met ‘voorvertoning scheidingen‘.
Kleurinstelling Illustrator:
In Illustrator kan de juiste ‘Documentkleurmodus’ worden geactiveerd ’CMYK-kleur’ onder het vensterkopje ‘bestand’.
Wanneer deze ’CMYK-kleur’ is geactiveerd kan een illustratie desgewenst in de kleur 100% zwart worden gemaakt, in plaats van full color (of RGB).
Zwart – vulling overdrukken:
llustrator zet zwarte teksten niet automatisch op ‘overdruk’ met als gevolg dat zwarte teksten in de ondergrondkleur worden uitgespaard. Dat kan onnodige ‘sluitproblemen’ geven met de onderliggende/omringende kleur. Zwarte tekst hoeft dus niet uitgespaard te worden. Bekijk hier hoe de eigenschap ‘vulling overdrukken’ kan worden aangevinkt in Illustrator.
Extra controle in Adobe Acrobat:
De PDF die je naar de drukkerij gaat sturen kun je ook nog extra controleren in Acrobat bij ‘afdrukproductie, uitvoervoorbeeld‘.
TIP 3: Werk zo veel mogelijk ‘vectorisch’
Vectorbestanden kunnen oneindig worden uitvergroot, zonder kwaliteitsverlies. Zie hier het verschil tussen een vectorafbeelding en een rasterafbeelding.
Bekijk het object op het beeldscherm zo groot mogelijk. Als deze scherp blijft is het vectorisch.
Wanneer het object gerasterd is zal het minimaal 300 pixels per inch op het uiteindelijke formaat moeten zijn om scherp drukwerk te verkrijgen.
Werk dus zo veel mogelijk vectorisch, dat is superscherp én kan in de toekomst ook voor andere reclamedoeleinden gebruikt worden, zoals posters, stoepborden of een modulair systeem op een beurs.
Bewaar een logo of illustratie in Illustrator altijd als .EPS bestand, dan neemt hij geen onnodig wit rondom het object mee en is plaatsing in InDesign makkelijker.
TIP 4: Effecten zoals schaduw en transparantie
Een foto, tekst of illustratie kan in InDesign (gedeeltelijk) transparant worden gemaakt, dat werkt gebruiksvriendelijker dan in Illustrator. Transparantie is in InDesign ook achteraf makkelijker aan te passen.
Wij hebben gemerkt dat wanneer er (slag)schaduwen worden gebruikt in Illustrator, deze vaak foutmeldingen geven i.v.m. lage resolutie.
Een schaduw onder een illustratie kan eenvoudig worden aangebracht na plaatsing in InDesign.
TIP 5: Photoshop
Maak bestanden in Photoshop altijd op minimaal 300 pixels per inch op het uiteindelijk formaat. Bij een lagere resolutie zal de rasterpunt beter zichtbaar worden, dus in onscherp drukwerk resulteren.
Probeer teksten, illustraties en logo’s altijd in Illustrator te maken, indien het design dat toelaat.
Wij adviseren om Photoshop alleen voor foto’s te gebruiken.
TIP 6: Verander niets aan de stanstekening
Een digitale stanstekening is een exacte kopie van een metalen stansmes. Daar mag niets aan veranderd worden anders sluit de bedrukking niet meer aan.
Plaats de digitale stanstekening (‘template’) die u van ons ontvangt in een aparte laag in InDesign en zet deze op slot.
Maak het ontwerp in een laag eronder, zo blijven de stanslijnen goed zichtbaar tijdens het werken.
De stanstekening bevat steunkleuren (ril-lijnen en stanslijnen) die wij uit zetten tijdens het drukken. Deze lijnen hebben als ‘Kenmerk’ ‘lijn overdrukken’, wat wil zeggen dat ze niet in de ondergrond van de bedrukking worden uitgespaard, dus onzichtbaar zijn op het drukwerk.
Controleer of u de juiste stanstekening heeft uitgekozen.
Er zijn verschillende sluitingen voor de boven en onderzijde van een doosje.
Bij 2-zijdige bedrukking of bedrukking zowel aan de binnen- als de buitenzijde van het doosje moet de template gespiegeld worden. Iets wat links staat op de buitenzijde moet rechts staan op de binnenzijde als het tegen elkaar aan moet komen. Vraag bij twijfel om advies.
TIP 7: Houd voldoende afstand tot de stanslijnen
Tijdens het stansen van de verpakking kunnen er lichte schommelingen plaatsvinden, daarom het is noodzakelijk voldoende afstand te houden tot de stanslijnen. Ook kan het karton iets gaan ‘werken’ door vocht- en temperatuurswisselingen.
Bij kleine doosjes adviseren we daarom om 3 mm afstand te houden met teksten en logo’s. Bij grotere doosjes kan steeds wat meer mm afstand worden gehouden, tot ± 10 mm bij het grootste doosje. De flapjes die naar binnen worden gevouwen mogen ook met de kleur gevuld worden, ter voorkoming van witte (onbedrukte)randjes.
Als de delen die naar binnen gevouwen worden ook bedrukt mogen worden, dan mag de gehele pagina gevuld worden met de achtergrondkleur, zoals op dit voorbeeld te zien is.
Alle kleurvlakken die tot de rode stanslijnen komen mogen 3 mm buiten die lijnen doorlopen. Dat is nodig om de lichte schommelingen tijdens het stansen op te vangen, zodat er geen witte randjes ontstaan.
TIP 8: Gebruik voldoende contrast
Het is belangrijk dat de consument alle teksten goed kan lezen op de verpakking, dus zorg er bij een verpakking ontwerpen voor dat er altijd voldoende contrast is tussen tekst en achtergrondkleur.
De kleuren rood, groen en blauw zijn het minst geschikt om in combinatie met elkaar te gebruiken als u wilt dat de tekst goed leesbaar blijft.
Gebruik bij een donkergrijs vlak maximaal 80% zwart. Bij waarden boven de 80% kunnen vlekken ontstaan tijdens drukken, dan ‘loopt het raster dicht’. Wanneer een zeer donkergrijs vlak gewenst is kan beter een 100% PMS kleur gebruikt worden.
TIP 9: Wat voor symbolen op de verpakking?
Behalve de barcode die u hier kunt aanmaken, dienen er vaak nog meer teksten en symbolen verplicht afgebeeld te worden.
De producent en consument krijgen tegenwoordig zo veel logo’s en symbolen op verpakkingen te zien, dat het moeilijk is in te schatten welke nou écht waarde heeft. Hier een kleine selectie.
Denk aan het ‘estimate’ teken bij de inhoud, een recycle icoon, batch nr., NAW gegevens fabrikant of een waarschuwing voor kleine kinderen etc.
Voor o.a. cosmetische producten zijn een aantal vermeldingen verplicht gesteld door de NVWA. Ook voor speelgoed, textiel, was- en reinigingsmiddelen etc. gelden wettelijke regels voor etikettering.
Kijk ook eens op onze Pinterestpagina naar de honderden voorbeelden om inspiratie voor uw ontwerp op te doen.
TIP 10: Full color of PMS kleuren op het beeldscherm
Elk beeldscherm, tablet of smartphone geeft kleuren anders weer. Ook is de kleurimpressie afhankelijk van de hoeveelheid licht wat op het beeldscherm valt. Bij donker winters weer bent u eerder geneigd om lichtere tinten te gebruiken, terwijl dat niet nodig is.
De juiste manier om kleuren te bepalen is met een papieren kleurenwaaier en met een constant kunstlicht. Zo lijkt een kleur niet te donker als u het met weinig natuurlijk daglicht beoordeelt. Full color– of PMS kleuren kunnen nooit optisch op een beeldscherm worden bepaald. Bij twijfel over de kleur kunt u bij ons de kleurenwaaier bekijken.
TIP 11: In full color of PMS kleuren drukken?
Stelt u eisen aan uw drukwerk en zijn (huisstijl)kleuren belangrijk voor u, dan wordt er vaak gekozen voor PMS kleuren, of een combinatie van full color + één of meerdere PMS kleuren.
Op de foto rechts kunt u zien dat bijvoorbeeld helder oranje onmogelijk te drukken is in full color, maar alleen in PMS. (Pantone Matching System)
De afkorting CMYK staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Zwart (‘Key plate’). Als men het heeft over full color, dan wordt er dus met vier kleuren gedrukt.
O.a. kleine letters en dunne lijnen in lichtere kleuren worden in 100% PMS kleuren veel scherper gedrukt dan in full color.
Op bruin kraft karton zullen kleuren er altijd anders uitzien, dan op een witte ondergrond. Wij kunnen desgewenst ‘dekwit’ onder de bedrukking aanbrengen zodat de bruine kleur van het karton minder doorkomt. Dekwit kunt u aangeven met deze steunkleur, zo kunnen wij zien wat de bedrukking is, maar we drukken natuurlijk gewoon in WIT.
ADOBE & PANTONE
Wij krijgen regelmatig vragen over steunkleuren. Pantone kleuren zijn niet meer zoals vanouds te gebruiken in de laatste versie InDesign, Illustrator en Photoshop, maar wel te importeren uit oudere versies. Er zijn online diverse tutorials te vinden die helpen dit probleem op te lossen. Onze DTP-afdeling kan u adviseren bij de opmaak van een drukbestand.
TIP 12: Persvernis, laminaat, spot-UV, voedselveilig
Er zijn nog een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden tijdens een verpakking ontwerpen.
Ten eerste is er de papiersoort, papierkleur en de afwerking die invloed kan hebben op de kleur. Als er na het drukken bijvoorbeeld een persvernislaag overheen komt, kan deze een lichtgele gloed geven over uw drukwerk. Met de opmaak kunt u daar rekening mee houden, óf kiezen voor een andere afwerking.
Persvernis:
Wij kunnen de doosjes met persvernis behandelen, zodat de opdruk beter beschermd is. Vooral met zware opdrukken met vlakken is dit aan te raden. Persvernis kan zowel mat, zijdeglans als hoogglans zijn.
Laminaat:
Een andere optie is het aanbrengen van laminaat. Laminaat beschermt het doosje nog beter en kan zowel mat, glanzend als Soft Touch en High Scratch zijn. Laminaat is een dun laagje kunststof. Zolang het doosje eenzijdig gelamineerd is, mag het nog bij het oude papier. Zo gauw het tweezijdig, de binnen- en de buitenzijde, gelamineerd is, mag het helaas niet meer bij het oude papier.
Spot UV:
D.m.v. ‘spot UV’ kan een bepaald gedeelte van uw drukwerk uitgelicht worden. Door de glans krijgt een logo of tekst extra aandacht. Er bestaat ook nog opdikkend of 3D Spot UV. Dan komt er een laagje op waardoor je de opdruk zelfs kunt voelen. U bepaald zelf welke elementen de spot UV behandeling krijgen door deze elementen in een separate PDF aan te leveren. De spot UV PDF mag in 100% zwart aangeleverd worden, zoals op dit voorbeeld te zien is.
Voedselgeschikt:
Voor voedselgeschikte doosjes kunnen wij diverse behandelingen aanbieden, afhankelijk waar het doosje voor gebruikt gaat worden. Verpakkingen voor in de koeling of diepvries hebben andere eigenschappen nodig dan een doosje hagelslag of wijngums. Vocht, vet, direct of indirect contact van het voedsel met het doosje of de bedrukking zijn doorslaggevend bij ons advies voor het juiste materiaal.
TIP 13: Foliedruk en pregen
Foliedruk:
Bij foliedruk wordt een laagje folie over een bepaald deel van het drukwerk aangebracht. De tekst of afbeelding wordt in een magnesium of messing stempel gegraveerd. Met deze stempel wordt de folie op het drukwerk aangebracht.
Er zijn tientallen kleuren folie beschikbaar; zilver, goud, koper, mat, metallic glitter, holografisch en iriserend.
Het gedeelte wat in folie aangebracht gaat worden hoeft niet te worden uitgespaard in de ondergrond. De achtergrondkleur van uw verpakking mag dus gewoon doorlopen ónder de plek van de folie.
Folie wordt dus ná het drukken aangebracht en mag niet zichtbaar zijn op het drukwerk.
Het bestand voor de folie ontvangen we graag in een separate PDF die volledig is opgebouwd uit 100% zwart. (Raster is niet mogelijk bij foliedruk)
U kunt een optisch voorbeeld (PDF) naar ons mailen waar de positie van het goud in het ontwerp staat aangegeven, zo weten wij waar de folie aangebracht moet worden.
Pregen:
Pregen wordt ook wel blinddruk, blindpreeg of reliëfdruk genoemd. Bij deze druktechniek wordt met een stempel een afbeelding in reliëf aangebracht op diverse soorten papier en karton.
Op of in een drukplaat wordt een reliëf geproduceerd. Zo ontstaat de ‘stempel’. Door vervolgens de stempel op papier te drukken ontstaat het reliëf op het papier.
Een bestand voor een preeg ontvangen we ook graag in een separate PDF die volledig is opgebouwd uit 100% zwart.
Vergeet niet te vermelden of de preeg verdiept(inwaarts) of verhoogd(opwaarts) aangebracht dient te worden.
TIP 14: Zelf een dummy printen en vouwen
Bij het ontwerpen van een verpakking is het verstandig om te kijken hoe de teksten op alle vlakken moeten komen te staan.
Print daarom de tekening even uit zodat u deze kunt uitsnijden en vouwen, dan is meteen duidelijk wat de voor en achterkant is en welke teksten eventueel ondersteboven geplaatst moeten worden.
Kijk ook waar de lijmrand uitkomt bij een doosje. Bij voorkeur komt deze niet in het zicht.
TIP 15: Controleren PDF in Acrobat
Voordat u het bestand naar ons stuurt is het belangrijk om zelf te checken of kleuren op de juiste manier zijn opgebouwd.
Zwart mag bij voorkeur in 100% K, waarbij de waarden van C, M en Y 0% zijn.
In Acrobat is het mogelijk om zelf de geëxporteerde PDF te beoordelen via ‘Uitvoervoorbeeld’.
Het is altijd mogelijk om een testbestand naar ons te mailen, zodat we tussentijds kunnen beoordelen.
Wat moet er wettelijk op een etiket staan?
Er zijn vele logo’s en icoontjes te zien op etiketten en verpakkingen, maar welke zijn nou echt verplicht?
Wat er precies op het etiket moet staan – en hoe – is vastgelegd in de Europese wet Voedselinformatie en in de Nederlandse Warenwet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert of fabrikanten zich aan deze wetten houden.
In ons blog kunt u meer hierover lezen. Wij vullen het blog bijna wekelijks aan met nieuwe informatie.
Uw verpakking professioneel laten ontwerpen?
Wij kunnen het design en de opmaak verzorgen van de bedrukking van uw verpakking. Onze medewerkers hebben jarenlange ervaring en weten precies hoe zij een in het oog springend design moeten maken. Wij kunnen een originele verpakking ontwerpen met een stijlvolle, nostalgische of opvallende bedrukking.
De verpakking van een product is een zeer belangrijk onderdeel van uw succes. Een consument beslist in een winkel vaak binnen een paar seconden welk product hij uit het schap haalt. Het is ook belangrijk om de concurrentie in de gaten te houden en elke zes jaar uw verpakking tegen het licht te houden of er aanpassingen nodig zijn op gebied van verpakking of design.
Zoekt u een passende verpakking voor uw product? U kunt kiezen uit meer dan 700 standaard maten doosjes. Als de maat die u zoekt er niet tussen zit, dan kunnen wij ook een verpakking ontwerpen en op maat maken.
Wij vragen altijd om het product wat u er in wilt verpakken naar ons op te sturen, zodat we de doos perfect passend kunnen maken. Het is mogelijk om een blanco of een bedrukt model te krijgen voordat alle doosjes gemaakt worden. Ook de ‘omdoos’, de doos waar meerdere kleinere dozen in gaan, zoals een displaydoos, kunnen wij leveren.
Meer info over uw verpakking ontwerpen:
Maak een afspraak, of vul ons contactformulier in:
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Fout: Contact formulier niet gevonden.
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]